Friday, June 3, 2011

Nikah Bab 1

(entry panjang)
salam alaik..
cecehhh..mentang2 hari Jumaat nak cerita bab nikah pulak kan..suka la tu kan?
tak..sebenarnya bukan aku nak cerita pasal hukum kahwin, syarat wajib suma tuh...aku tak pandai.
tapi aku nak cerita pasal benda remeh...ok uollZZz ??

BAB 1 

aku taknak letak gambar pengantin bersanding ka...nikah ka...
sebab hampa semua pon mesti penah pi kenduri kahwin atau hampa dah berkahwin pon..
suka saya berbicara, berkenaan tentang make up waktu akad nikah, bersanding, acara berinai, acara apa2 lagi lah..ikut adat kat tempat masing-masing.

aku faham, kita kahwin kalau boleh nak sekali ja seumur hidup kan kan?
tapi...ingat, kita disarankan untuk bersederhana dalam semua hal. Termasuklah bab MAKE UP. yes.
amacam??boleh dah bayangkan pengantin perempuan make up tebal tebal 3 inci?? eye shadow 4 5 color??
 "tak apa lah, nak naek seri uolllzzz", kata seorang mak andam pondan.Naek seri lah sangat.

Aku pelik, kalau waktu akad nikah dah pakai make up tebal-tebal tu, macam mana nak solat sunat lepas akad nikah tu kan...ya..ya...sunat ja pon...tapi takkan hampa takmau buat solat sunat yag akan dilakukan hanya sekali seumur hidup?? bersama suami tersayang..ouch!! so romantic!!! *berangan. Then baru acara membatalkan air sembahyang...so sweettttttt!! *berangan lagi



Beralih pula kepada acara persandingan yang memang tak dapat dikawal oleh masyarakat Melayu kita. Ouh...Tidak mengapalah kalau tidak mahu menepung tawar atau menepung manis pon. Lagi baik. Tapi.. Tapi...tak payahlah anda dan saya (bakal pengantin) nak pakai make up tebal-tebal. Kenduri dr pukol 11pagi sehingga pukol 5 petang katakan, takkan nak buang make up 3 4 inci tu kan nak solat pulak. Aku bet weh...tak kan punya. Ingat senang ka nak buang maskara tu?? i mean yang waterproof. Rajin benau mak andam nak make up berjuta-juta kali. Dah la ramai tetamu yang datang dan pengantin mesti kena layan kan? Tapi kalau ada yang berhenti untuk solat, Alhamdu lillah. Aku bersyukur.Tapi kalau make up biasa-biasa sahaja mesti tak jadi masalah untuk kita nak ambil wudhuk kan??

Hari yang bahagia sepatutnya mendapat keberkatan-Nya.
Aku memang tak layak nak berbicara soal nikah kahwin ni. Tapi ni pemerhatian aku.
Special make up for my future husband..auWW!1
Aku doakan kita dapat berfikir secara sederhana di hari bahagia itu nanti..InshaAllah :)
Lagi 1, kalau mak andam tu yang nak make-up tebal-tebal untuk anda, cakap ja
"I bos atau u bos?"


p/s :kalau ada yang salah...sila betulkan..anda mampu mengubahnya :)

Loading...

12 comments:

nawal addina said...

sy budak bwh umr . hahahahaha

Afuan Shah said...

@nawal addina : dah baligh boleh nikah dah yag oiii!

emeera asnary said...

x sabau nk tggu part 2. hehe ;)

Afuan Shah said...

@emeera asnary : erk??tau plak awak bab 2 nya eh...

ZORA said...

hahaha..sebut sal nikah..ni yg asew nak nikah ni..ekekeke..:P

ZORA said...

hahaha..sebut sal nikah..ni yg asew nak nikah ni..ekekeke..:P

Afuan Shah said...

@zora : kot ye pun..xkan sampai 2 kali nak komen?/hahahha..

BLADE EDGE said...

Assalamualaikum...

mmg byk pngantin mcm tu..mekap tebal2 pastu sayang nk tanggal dgn alasan org ramai dtg ke majlis. sudahnya, solat pun ntah ke mana..ye, mmg patut pngantin sound sikit mak andam supaya blh solat. lantak la org ramai ke apa..yg pntng, solat tetap kene jaga. ye la, nama pun raja sehari. so hari tu patutnya blh la pngntin memerintah org puas2...hehehe

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

Afuan Shah said...

@BLADE EDGE : hehehe...bestnya kalau semua yg komen mcm awak..hehehhe..tq2!!
betul2...kadang2..kita yg terikut ngan mak andam tu semata2 nak lawa kan...huhu...apala naseb badan..huhu
happy blgging to u too

Nonie said...

nonie nk nikah nti nk suh afuan mke up blh??hihi

Afuan Shah said...

@nonie : hahahaha..bole2...afuan pandai letak bedak ja...

adamhafiz ツ said...

;)