Tuesday, June 14, 2011

Tangis Melayu 2

sambungan entry Tangis Melayu

mode : medengar lagu Warisan

salam alaik...

orang Melayu mana tak tahu lagu ni ?
buat malu lah kalau tak penah dengar kan...
tapi aku rasa memang ramai bergelen tak tahu lagu ni...
Kalau yang penah pergi BTN mesti dah hafal lagu ni...
ouh...patutlah ramai yang tak reti hormat bangsa sendiri
sampai ada blog yang memaki bangsa ini...


Semalam aku tonton tv
Tekejut aku.
ada lagi belia Melayu yang tidak tahu maksud simpulan bahasa mudah
"Langkah Kanan" pon tak tahu.
Malu...siapa malu??
pakai baju macam berkemban tak malu pulak.haisshh..


Sedih...sedih...
Sejarah sendiri pon tidak mahu tahu...
Mana nak tahu gah orang Melayu dahulu...
Tun Sri Lanang, Mat Kilau dan Tok Janggut semua tu...
Kalau tak usaha mereka, kau tak duduk kat Tanah Melayu.


Kecewa..kecewa...
Melayu tinggal hanya kuasa..
Tapi sekarang sesama sendiri pon nak bertikam lidah...
Dekat mana??
Dekat laman sesawang politik...
Pemimpin ok saja...(ok ke?)
Penyokong yang dah porak peranda...
Orang Cina India dok gelak kat kita.
Mereka berkira-kira tidak lama lagi tanah ini jadi milik mereka.


Bangunlah..bangkitlah...
Orang Melayu tidak boleh lupa...
Nenek moyang kita kaya raya...
Tidak kira pemimpin atau rakyat biasa.
Tapi sekarang...??
Pemimpin pon miskin .... Rakyat juga merana...
Siapa tak mahu kaya bahasa dan dunia....
Kaya akhirat jangan pula di lupa.

klik untuk pembesaran



Loading...

5 comments:

Luq At Your Words™ said...

xtau plak..haha..aku ni kn kuno...

bg lirik dia..

ZORA said...

penah dgr lagu warisan 2...kalo tak silap mse sekolah rendah lu ade nynyi untuk hari kebudayaan..

btw,,ape yg afuan shah ckap kat entri ni memng btol kot..tang org melyu yg tak thu sal sejarah melyu zora sokong bulat2...

nawal addina said...

lagu warisan tu paling gempak kalu hri mrdeka . hahaha .

lepas tu , sepi sunyi :)

Afuan Shah said...

@ Luq At Your Words™ : hehehe..maen2 lah man....hg penah dengaq la...mungkin hg lupa tajuk lagu ni..hehhe

@ZORA : memang ramai x suka ngan sejarah kaum sendiri...tp kalau sejarah PEarl HArbour bagai tuh..pergh!!yg tu khatam terus..

@nawal addina : lagu tu dinyanyikan tanpa ada perasaan...memang gitu jadikya..

qamarguyz said...

salam ziarah..
wahH..tiba-tiba datang semangat bila baca ini entry,,huhu..
memang lama da tak nyanyi lagu ni..
test sekali..

"anak kecil main api..
terbakar hatinya yang sepi"