Friday, April 1, 2011

Tangis Melayu

Melayu : 
Bangga aku bukan bongkak,
Hina aku dipijak-pijak,
Aku kini disepak-sepak,
Pemilikku kini tak gah Tun Perak.


Aku :
Jangan kau hina Melayu,
Selagi tidak tahu sejarah dulu.

Aku bangga berbangsa Melayu,
Bangsa ini tak pernah layu.

Jangan tak tahu apa itu Melayu,
Kerna itu asal usulmu.

Aku sedia berbahasa Melayu,
Tapi ada yang berkata "aku malu"

Kataku bukan azimat,
Tidak pula minta disemat.

Sindirku bukan menunjuk tanda benci,
Cuma bertanya kenapa dulu Melayu dipandang tinggi ?

Loading...

16 comments:

Mar said...

mantop affuan ang buat ea,..cayalah..like3

afuan shah said...

hahahahha...aku buat..maen sebat ja..lam dah x buat :P

Cik Itam @ ira said...

:thumbsup:

nelly said...

wow ..mendalam ~

Dea said...

bagusnya... penuh makna, syabas ..encik!

jika boleh berbagi kata sejenak...

"Tinggi-rendah harkat dan martabat suatu bangsa tergantung pada bangsa itu sendiri..."

tiada pandang apatah bangsa melayu, jawa, bugis, tamil ataupun china..

Jika suatu bangsa dahulu kala di puja-puja dan disegani..namun sekarang yang terjadi sebaliknya...
maka saya rasa... sebagai generasi penerus suatu bangsa... kitalah yang wajib berkaca dan berintropeksi... 'apakah yang salah??'

Dari seringnya membaca berbagai blog saya menemukan satu sifat khas yang tidak dapat di hilangkan dari semua orang... yaitu kesenangan membahas keburukan orang... sementara keburukan diri di abaikan...

salam damai selalu...

afuan shah said...

trima ksih dea...i love sharing too..
betul..kebanyakan manusia berblogging ni nak menjatuhkan satu sama laen...yg obvious yg blog yg famous la..x kurang jugak yg bergaduh soal konspirasi...soal remeh pon nak dibahaskan berbulan-bulan...hik3...

btw...Jiwa Melayu bukan ber iri, Jiwa Melayu katanya bererti... :)

Salam perkenalan..:)

afuan shah said...

cik itam n nelly : terima kaseh..

nub said...

yang ni terbaekk abaq ang.

kalau aku, aku bukan nak menangkan melayu sgt, aku menangkan ISLAM jaoh lebih lagi... =)

Nora Shahaira said...

mereka lebih bangga jadi rakyat obersi...cakap omputih merepak..tup2 nama Melayu..bila orang kata eh..tak macam melayu la..itulah ke gah an mereka

afuan shah said...

nub : hehheh..makaseh weh..btw..ada sambungan ni..nak kasi warm up dulu..hehehhe..

kak nora : tu lah...siapa Melayu?? Mana MElayu?? tq

si pujangga said...

wow, sajak yg sangat bermakna, cik affuan... terbaik la..

afuan shah said...

hahahah..tp xkeh kawa Maulana Rumi..:P tq

shereena said...

ada melayu yg x mau mengaku melayu..
btw,thumbsup!

afuan shah said...

yg macam tu memang ramai la shereena..huhu...tq!!

Nonie said...

pndai la afuan wt ayt2 azimat tu....

melayu kan gah di nusantara~~~~~*ingt ayt tu x?hihih

afuan shah said...

mana ada azimat la noni..kalau azimat dah bole jadik bomoh plak kan..ngee~~

kos of la ingat.. takkan melayu hilang di dunia!! :)