Sunday, July 10, 2011

Kampung Gegirl

Salam.
Saya budak kampung.

Semalam hari Sabtu 9/7/2011 bersamaan dengan hari kemerdekaan Sudan Selatan dan Perhimpunan 'Suci' di ibu kota.
Aku pi Pauh(Perlis). Perghh!!! masuk dusun....terbaek dari dusun!!

Teruja weh..lama tak masuk dusun ni.
Ada pokok rambutan(org Perlis panggil buah rambut) dalam 10 unit.
Ada pkok petai. Pokok manggis, dokong, cempedak dalam pagar..huhu
Buah kelapa pandan pon ada...sllllrppppp!!!
Dan ada pkok buluh hutan...so aku tak makan la buluh. tapi aku dapat skill nak amek rebung ..ingat senang kotttt..

Buah rambutan malas nak bagitahu...banyak sangat sampai aku terfikir bila nak habis buah ni.
PAstu sebagai manusia yang jarang turun ke dusun, aku pon apa lagi. JAdi model sambilan la...
Buah rambutan punyalah banyak sampai cecah tanah.
Perhatian..aku tak sebut pon rambutan tapi 'mok tan',,hehehe
Bukan buah mok tan berair tu...fresh wehh...begetah kata orang!!haha

Buah manggis tak banyak sangat pokok kat situ, jadi aku makan sikit ja lah.(aku tak nampak pon pokok dia, nmpak buah ja)
Buah kelapa pandan pulakkkkk...
Ni memang tak menahan. Nyok pandan hocayyy...
Air nyok tu penuh sampai tiada ruang kosong dalam tempurung nyok tu.MAnis takpayah tambah gula dah tau..
Isi nyok tayah cakap la..bukan isi inti. Paham tak isi inti?? Isi inti ni biasanya isi tu dah tebal dan sesuai dibuat inti cucoq badak ka, atau santan..haaa..
Isi lembut dan nyamannnn..memang feel habis...Teringat jelly kelapa...ahaaaiii...!

Pkok petai pulak.Walaupun aku tak makan petai tapi pokok petai bagi aku lawa/cantik.
Sebelum jadi berpapan-papan petai tu, pokok akan menghasilkan bunga bewarna kuning. TApi bunga dia tadak kelopak la kan...Kalau nak tahu.balik kampung. aku tak amek gambaq pulak kan.
Cantik jugak la.. haaa...pastu aku tertarik la kenapa kat pokok petai tu ada diikat dengan CD. ha ah, CD la...aku x tahu plak CD-ROM ka apa ka..Tapi CD la..
Aku pelik la ingat budak2 yang saja main2 ikat.
Bila aku tanya kat sepupu aku yang berumur 9 tahun, dia bagitahu aku nak halau tupai.
Pergh!!ok, first time tahu. Jangan tekejut. Sebab CD kan bila kena angin tu, benda tu akan berpusing dan ada kilat-kilat sikit kan?? So mugkin tupai ingat kilat betul la..JAdi tupai tak berani la nak curi petai.
Dah la petai mahal.

Lepastu skill yang aku dapat, nak dapatkan rebung.
Rebung banyak jenis, rebung madu dan rebung hutan. (2 jenis ja aku tahu..haha)
Rebung madu banyak bisa kiranya kalau orang lepas bersalin tak elok lah kan. Risau tumpah darah.
Rebung madu jugak kurang sedap, kalau direbus nanti manisnya hilang dan rebung madu sangat terbaek untuk menternak 'angin'...burrrrrrrrrrppppp!! haaa...macam tu lah.
Tapi semalam aku pi belajaq macam mana nak potong atau dikenali sebagai 'chop' rebung hutan.
BAnyak miang hocayyyy...
Perghhh...Tok long yang amek rebung tu memang cekap la., nak chop senang wehh tapi nak 'perisi' atau org kata bersiang rebung tu susah. Bukan maen amek ja.. Bukan seluruh ruas rebung tu kita amek makan..Susah plak nak bercerita. haihhh.. Tapi hujung ruas ja tahu...Masak rebung dengan gulai tulang...terbaek!!mantooppp!HAHA

ok...tu ja lah..aku paling teruja dengan rebung hutan tu lah. best weh..Aku rasa tak ramai orang tahu cara2 nak amek rebung ni kan..haha..
Ok baiiiiii....(dah macam karangan darjah 6 'pengalaman pergi bercuti di kampung' pulak)

Loading...

11 comments:

Luqeem™ said...

p kebun aku pa!

Afuan Shah said...

eeee..bukanlah!!hg kedekut!!
kalau aku p kebun hg kopmpom aku mention sungai punya!!

hadinesta said...

kelapa pandan yg masyuk tu. nak sikit? hehe :D peace

Afuan Shah said...

hahaha...nak k???habis sudaaaa..
peace yaw!

HaTiFi AZim :D said...

Pmtg. Pauh??
Oh, Pauh tang Perlih ghopanya
Dusun sapa tu ceq oi??

Afuan Shah said...

org dah bagitahu kan dusun apa...
x baca ka??maen komen ja..cisss

HaTiFi AZim :D said...

kebun sapa?? bukannya apa!!!
ni lg soghang!

Afuan Shah said...

biaq la kebun sapa pon..bkn abg tp kenai pon..haha

HaTiFi AZim :D said...

dak aih,
kot2 abg boleh sewa kebun dia nanti nak buat persandingan :P

nub said...

baguih ni..awek2 bandaq tobat lahom xtaw menatang2 ni. haha

Afuan Shah said...

@nub : hahahah...kalau hak betoi bandaq rebung pon x penah masuk mulut...hahah..hg ajaq la depa nub