Sunday, August 14, 2011

EINSTEIN SEORANG DISLEKSIA

Salam alaik. #14 Ramadhan

Disleksia adalah satu masalah pembelajaran iaitu kesukaran mengenal huruf, membaca, menulis, mendengar dan bercakap disebalik pengajaran yang cukup dan peluang budaya yang sempurna.

Sebenarnya aku tengok movie Taare Zameen Par tadi. Cerita tu pasal seorang kanak yang bernama Ishaan yang mengalami gangguan DISLEKSIA (Dyslexia) tetapi ibu dan ayahnya tidak perasan mengapa keadaan anaknya sangat teruk dalam pelajaran. Jemput lah tengok, harus menangis punya lah.




Dyslexia disorder ini tidak mempunyai ubat untuk menyembuhkan tetapi hanya perhatian yang dapat memajukan seseorang yang mengalami gangguan ini. Sekali pandang, orang yang mengalaminya kelihatan normal. Mungkin disekolah, golongan ini diperlekehkan kerana 'kebodohan' mereka. Padahal, daya imiginasi mereka amat tinggi mengalahkan guru besar sekolah mereka. Kreatif.




Beberapa cendiakawan dahulu mengalami gangguan disleksia ini antaranya Albert Enstein (Physician), Leonardo da Vincci (genius creature) dan Edison (yang mencipta mentol). Mereka tidak boleh membaca dan mengeja pada awal kehidupan mereka. Tetapi, lihatlah. Mereka ialah golongan yang banyak buat perubahan kepada dunia ini. 

Setiap kanak-kanak mempunyai bakat sendiri.

Jika hendak anak-anak berlumba. Jangan pelihara anak-anak tetapi peliharalah kuda-kuda.


Life is all about GIVING CHANCE and totally not about GETTING NUMBER ONE.

but now, he's still alive


sumber : http://ppdlms.edu.my/pk/?p=1179 dan Google

p/s : tengoklah movie tu..sangat menarik..bukan cerita cinta. tadak banyak menari-nari :P


Loading...

11 comments:

ILA HonEyBuNNy said...

wahhh...hebat jugak golongan neh sbb ada imiginasi yg tgi...hehe..

mmg betul2 kretif la..

kesian la kanak2 macam neh...

Afuan Shah said...

tu lah...cerdik sebenarnya depa ni..
semoga manusia diluar sana lebih prihatin :)

MiaHani said...

Mcm menarik je crita ni. Sbb tu kta tak blh pandang rendah pd golongan mcm ni. perlu diberi ruang & peluang. nnti mereka akan jd lebih hebat dri kta malah blh menakluki dunia.

SoLy SoLicious said...

pergh... walpun seorang dileksa, tp dengan semangat yang ada, depa ttp gigih meberusaha kan..mcm einstein tu..siyes xtahu die seorang dileksa

intan said...

anak yg ada disleksia ni mmg perlu perhatian lebih dr parent..

best ye cite ni kena cari lah..=)

farah hanim said...

cte hindustan tarazamen tu best
klaka je
budak tu memg kreatif giloo
hehe

Farhana Jafri said...

lpas tgk cite taare zameen par ni bru tahu wujud jgak pnyakit mcm tu.. even diorang ni bodoh tp sbnarnya diorang ni genius!

Afuan Shah said...

@MiaHani :betul...hihi...jgn la sesekali nak underestimate org laen

@Soly :now u know..sy pon baru tahu ja :)

@intan : wajib tonton!!hehe

@farah hanim : serius rasa loser tgk movie ni..

@farhana jafri : tu lah..sy pon baru tahu..huhu

mirah said...

suka gila cerita ni!! tengok banyak kali!

ct N honey said...

tom cruise pun sama juga

zahrATUL_shITA said...

horayyy aku ske ber imaginasi *tbe2 haha