Tuesday, August 9, 2011

MERDEKA !!

Salam alaik. # 9 Ramadhan

MERDEKA !!!
Bulan Merdeka kan ?? semangat lah ni.


Jalur Gemilang

Sekolah Rendah

Selalunya sambutan kemerdekaan di sekolah disambut pada bulan September memandangkan 31 Ogos, 1 Malaysia cuti kan?? Murid-murid mesti seronok punya pada hari tersebut sebab tak payah bawak beg berat-berat.hohoho


Waktu sekolah rendah,cikgu-cikgu akan memastikan semua murid membuat 'songkok merdeka' masing-masing termasuk perempuan. hehe. Maka, macam-macam rupanya. Bintang yang mempunyai 14 bucu sering menjadi masalah kepada pelajar untuk estimate ruang melukis. hehe (termasuk aku)



tegok songkok adik2 tu..dulu kami buat sendiri.

Lepastu, ramai-ramai pakai sambil memegang lirik lagu Sudirman dan menyanyi dengan sepenuh hati

Tanggal tiga puluh satu...
bulan lapan lima puluh tujuh...
(sambung)
Sebelum itu, tidak dilupa menyanyikan lagu kebangsaan kita. Lirik lagu kebangsaan digubah dan seni katanya ditulis oleh Saiful Bahri.



Lepastu mesti ada pertandingan melukis dan mewarna bertemakan Hari Kemerdekaan. Dan aku mesti tak menang sebab aku 'memang pintar melukis+mewarna'. HAHA


Haaa.. terlupa pulak, pakaian pada hari sambutan tersebut ialah baju kurung, cheongsam, sari, baju melayu dan banyak lagi. Jeans+top tak dibenarkan.


Panjang kan entry aku kali ini. Maka, isi terakhir ialah Bunga Raya warna merah itu yang mempunyai 5 kelopak itu melambangkan 5 rukun negara.Mungkin juga bagi kita (orang Islam) melambangkan 5 rukun Islam ^_^


ada sejenis ikan suka makan bunga raya ni...ikan apa tah??

ANDA PULA BAGAIMANA MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN DI SEKOLAH ??




nota : gambar dari En. Google
p/s : tahun ni yang ke-54 okeh..

Loading...

14 comments:

Luqeem™ said...

tak pernah sambut pun..haha. smbut dgn mercun ada la

Acik said...

kat sek acik meriah gak. mesti penuh ngan bendera, yg kecik, yg besar! luar kelas, dalam kelas ... memacam pertandingan ada! tp dlm bulan pose ni, kurang sikit sambutannya ...

Farhana Jafri said...

same la.. mcm2 aktiviti ada.. tp thun ni smbut merdeka jgak ke?? hmmm

Rain said...

suka tgk sketsa senior masa rain form 3.. senoir yg jadi tunku abdul rahman hensem wakakakaa..

sambil hayati kemerdekaan sambil gatai!

err kntoi kejap

Afuan Shah said...

@Luqeem : hang skolah UK..mana ada semanagat merdeka..hahahha

@Acik :hihi..dulu ada pertandingan bendera malaysia palaing panjang kot kat setiap skolah..hihihi

@Farhana Jafri :sambut la..tapi lepas raya...dlm bebelas2 haribulan 9..hihi

@Rain :hahaha..tak tahan..usha senior plak...biasa la.a..nak usha junior..depa tak matured..hahahaha:)

ILA HonEyBuNNy said...

iya la...

teringat zaman sekolah dulu...banyak aktiviti di lakukan untuk sambut merdeka kan...

SoLy SoLicious said...

betol2...zaman sekolah meriah sungguh.. siap ade perbarisan lagi... pakai maskot kemain.... tp skg, zaman dh xskolah, x rasa dh mende tu smue..huhu

cleverspider55 said...

merdeka!merdeka!
Cubalah apa yg kita lakukan masa sekolah dulu tu,semangatnya dibawa smpi skrg.Tapi syg,ramai yg lupa hinggakan ada yg sgp merendahkan negara sdri.

Afuan Shah said...

@ILA honeybunny : uuuu..sgt bnyak..meletihkan..hihi

@soly : hihi..maskot??terbaek la skolah awak..

@cleverspider55 : betul..sampai sanggup malau nak berbahasa melayu po ada.

fahmie firas said...

sambut merdeka baca YASSIN di masjid :)
Salam kenal,
nice blog,
done following you,
Kalau free jemput singgah ke blog saya,
Bagi komen and nasihat ok.
http://fahmiefiras.blogspot.com/

RepublicAku said...

aku dg sekolah musuh..keh3

Afuan Shah said...

@fahmie firas : haaa...yang tu waktu sekolah menengah..sekolah rendah x sure la skolah saya tu..hihi...salam kenal :)tx

@RepublicAku : hahahaha...ada ka patut...budak masalah ni...hihi

anamizu said...

salam..

aah mase skolah dlu mcm2 program utk hari merdeka..hehe




with luv,
cik ana :)

ILA HonEyBuNNy said...

memang meletihkan...

tapi seronok...sebab kita bersemangat kan..heheh