Friday, August 5, 2011

Nasi Dagang vs 8 Rakaat

Salam alaik. # 5 Ramadhan (24 days left)

huuu~lambat online hari ni. Lenguh tangan isi tender.

Moreh..tarawikh..

Situasi di kebanyakan surau dan masjid dewasa ini ketika bulan Ramdhan menjelma.
Ramai manusia akan hadir untuk solat tarawikh berjemaah. Tidak kira lelaki mahupun wanita dan tak terkecuali budak berumur 6 tahun.

sumber : google

Semestinya jumlah jemaah masjid atau surau meningkat dengan mendadak.
Kalau sebelum Ramadhan, jumlah jemaah masjid hanya mencukupi saf(barisan) pertama sahaja.
 *kadang-kadang setengah saf
Tapi bila tibanya bulan puasa, Saf disurau tidak mencukupi. Alhamdu Lillah.Sampai begitu sekali.Baguslah, lepas Ramadhan bagai mana pula ?? Waktu subuh?? Zohor??


Bab moreh pula.

"Jah ooo Jah..kelasss Surau bawah rumah aku. Moreh nasik dagang. Surau kau mampoo??" Kata Bedah kepada Jah yang tinggal Kampung Pening Lalat.
sumber : google

"Weh kawan-kawan, malam ni kita serbu surau kat Kampung Niyang Rapik. Aku dengar imam kata malam ni moreh makan lemang dan rendang tok." kata Mamat yang berusia 6 tahun kepada kawan-kawannya yang berumur 15-24 tahun.

"Apa lah diorang ni..Buat moreh sikit,50 bungkus je kau tahu. Aku pon tak sempat merasa. Dah la malam ni makan roti jala cicah kari daging." Kata Melor kepada Melati.


"hahahaha...aku sempat tapau 10 bungkus nasi dagang moreh malam tadi..padan muka depa tak dapat moreh tu...HAHAHAHHA!!" bisik Mak Cik Embun kepada diri sendiri.


KAuuuuuuuuuuuu!! macam-macam kerenah kalau bab moreh. Semua peringkat umur masing-masing ada strategi untuk dapatkan moreh..hahahaha!!
Eh taklah...bukan semua. aku yakin yang membaca ni tak kisah bab moreh..

Kesimpulannya, entry aku tiada kesimpulan. Tapi aku nak hampa yang buat kesimpulan.
Apa tujuannya kita pi tarawikh?? Apa tujuan kita pi solat jemaah ??




Loading...

23 comments:

Luqeem™ said...

aku tak suka moreh..haha

azam said...

wow...byk tapau...mesti tak ramai yang ambik

si pujangga said...

tajuk debat "moreh membuncitkan perut" bincangkan~

ILA HonEyBuNNy said...

tujuan kita p terawih adalah terawih ada bulan ramadhan ja n banyak fadhilat terawih neh...

so kena la pergi...setahun ada sebulan ja kita p terawih..betul x?aduss...

RepublicAku said...

yang wajib tak penuh dan sebaliknya penuh....pasal apa yer....

Afuan Shah said...

@Luqeem : boleh caya ka man??

@azam :masalahnya..ramai lagi yg tak dapat...budak2 bising lebih..

@si pujangga : haaa..tu elok la pujangga sendiri bincangkan...sebab pujangga yg buncit..haha

@ILA HonEyBuNNy : hahahha..terpulang kepada pemahaman masing la cik ILA..hihi..pon bolee..

@RepublicAku :ho yeah.sepatutnya penuhkan setiap masa lagi bagus..ye dakk?

BLADE EDGE said...

Assalamualaikum...


spatutnya pi tarawih utk solat jemaah. yg moreh tu sampingan jer.. xpayah pikir dulu pun xper.. yg pnting buat pahala dulu. kalo duk asyik target nak makan moreh jer, takut hilang khusyuk time solat nnt..

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

Lilynn Sazlin said...

smpai arini lil tak sempat lgi nak g tawarih .. :(

Lilynn Sazlin said...

smpai arini lil tak sempat lgi nak g tawarih .. :(

Afuan Shah said...

@BLADE EDGE : hehehhe...betul..p samyang dulu..kalau ada rezki moreh..ada la kan..

happy blogging too

@Lilynn sazlin : huuu~kenapa plak?/tp xpa..jgn x sempat nak solat 5 waktu tu sudah la..:)

Rain said...

dah tak pikir moreh, sebabnya makanan yang berbuka pun ada lagi, masa berbuka dh kenyang air, then sahur lagi.. tak bape nk selera. telan tak telan je nasi tu lam mulut..
siang dh puasa..

ikut situasi bila amik moreh

Afuan Shah said...

hihihi...sy pon cenggitu gak..tapi kalau nasik dagang memang tak tahn..sgt kelass!hihi
apa2 pon jgn membazir..las2 moreh masuk dlm tong sampah ja

Farhana Jafri said...

xprnah lg moreh mkan mknn berat mcm tu.. tp trbaik la tapau smpai 50! bela saka ke ape?!! hahahhaa

Afuan Shah said...

hahhahaha..dia buat kenduri kat kampung dia kot...hahahh!!
tapi kat surau dekat umah saya ni makanan berat..tu yg best!hahah

JIJI YU said...

aku tak bagi surau tempat aku jadi imam wat moreh...

SoLy SoLicious said...

itu bukan nak berterawih..itu nak moreh aje tuh...huuhu

Afuan Shah said...

@JIJI YU : hahahha...bukan imam yg buat...wakil penduduk yg buat..hahah...

@Soly : hihi..tahu xpa...

Acik said...

heheheee
tepuk kepala tanya minda
tepuk dada tanya perut! :)

azam said...

sedapnya nasi dagang....
susah nak dapat sebab selalu habis

juanita said...

ada ke dia p tapau....tau x apa hukumnya tapau makanan padahal org lain x makan lagik..ishh..ish..

Afuan Shah said...

@Acik: heheheh...betul3!!

@azam : rajennya komen ampai 2 kali..x perasan eh..hihih

@juanita : tu lah pasal.makan hak org laen..astagfar..

nub said...

tak pernah amek moreh.

Afuan Shah said...

hang baguih nub...terbaek!